Ramadhan Delights: Ayam Masak Carrot

 Never tried this recipe before, but my sister cooked this dish during a cooking competition in her school back then and she won it! So we've decide to give a try for our Ramadhan's break fast.



Ingredients:
Ayam yang dilumurkan dengan serbuk kunyit dan serbuk garam
Minyak masak untuk menggoreng ayam
Butter untuk menumis
Bawang merah
Bawang putih
1-2 biji cili
Sebatang serai
Sedikit lengkuas
Sedikit halia
1/2 biji Carrot yang diblend
Pes tomato
Susu cair
Garam
Gula


Cara membuatnya:
1.Goreng ayam secara deep fried, tapi jangan sampai garing.
2.Tumiskan bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas dan cili yang sudah diblend menggunakan butter tadi.
3.Masukkan serai yang sudah dititik dan carrot yang sudah diblend tadi.
4.Sesudah naik bau, masukkan 2-3 sudu besar pes tomato, susu cair setengah cawan, kacau dan biarkan sehingga mendidih.
5.Masukkan perasa seperti garam dan gula mengikut instinct anda (sebab puasa, huhu).
6.Akhir sekali, masukkan ayam tadi, gaul sehingga sebati dan biarkan sehingga kuah menjadi pekat. 

 





Try la, menyelerakan apabila dimakan dengan telur masin yang digoreng dengan telur biasa. Kalau rajin, buat nasi tomato pun boley dengan acar nenas. Oh, terus rasa nak buat nasi tomato lak.

Sekian, Kamsahamida~


5 doll(s) whispering:

LyNn HaMzAh said...
August 16, 2010 at 11:21 AM

nampak menyelerakan...
hr nie kak lynn nak try buat la...
senang jer resipi nie...

nanaruzana said...
August 16, 2010 at 11:53 AM

hoyey...bes2...mahu wat la..

RaMa-RaMa Fareeza said...
August 16, 2010 at 11:56 AM

wah mcm nyaman jak...mintak izin mintak resipi..heheh..tq in advance

Amalina said...
August 16, 2010 at 12:23 PM

omg..ayam masak merahhh..aaaa fav jugak ni..tergoda2

dulu zaman belajar, lauk ni le yg slalu sy masak..tp balik je sini..dapur pon jarang singgah..ihihih

Aida The Pink Goddess said...
August 16, 2010 at 2:27 PM

entry ini sgt kejam! hehe