Diharamkan transaksi jual beli ketika azan Jumaat sudah mulai berkumandang



"Hai orang-orang yang beriman, apabila diseru untuk menunaikan shalat pada hari Jum'at, maka bersegeralah kamu kepada meng-ingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui" (Al-Jum'ah: 9)


Note that this only apply KETIKA Azan Jumaat BERKUMANDANG dan TRANSAKSI JUAL BELI BERLAKU. Transaksi means pembayaran laa..


Tapi, Islam tak la kejam macam ni sampai nak menghalang umatnya macam ni sekali. Pengharaman ni dikecualikan untuk golongan/keadaan berikut.


-orang yang tak wajib solat jumaat seperti kaum wanita, kanak-kanak kecil dan orang sakit.


-keadaan terdesak /darurat untuk membeli, seperti membeli makanan (tahap kebuluran) dan membeli kain kapan utk orang mati yang mayatnya dikhuatiri busuk.


-orang yang belum mengetahui hukum ini.


Haaa, korang dah taw, so takde alasan dah. Sekian, Kamsahamida~

4 doll(s) whispering:

Jard the Great said...
December 5, 2009 at 5:43 PM

cik aifa... kalo sudi.. add la aku YM.. ehehe..

jard_ness

ngeeeee.. Ym ku mcm kosong ja.. tolong ceriakannya.. lalala.. =)

AiFA Cho-CHang said...
December 6, 2009 at 3:28 PM

jard,
ok2. huhu tp aku sendiri pon kurg aktif ber-ym neh.. hehe

arrizz said...
December 6, 2009 at 3:51 PM

sms cmne?sms pon jual beli gak

~Love Says It All~ said...
December 8, 2009 at 12:02 AM

UPDATE MAKEUP CLASS:

20/12 : PERSONAL MAKEUP DI S.ALAM

15/1 : PERSONAL MAKEUP DI TERENGGANU
16/1 : PERSONAL MAKEUP DI KELANTAN

23&24 JANUARY : BRIDAL MAKEUP CLASS WITH EYRA RIZAL & AMY-AMEERA (2 DAYS)
TO REGISTER EMAIL: EYRARIZAL@GMAIL.COM/INFO@EYRARIZAL.COM
OR
SMS FULL NAME + IC AND SEND IT TO 016-2128740

HTTP://WWW.EYRARIZAL.COM
HTTP://WWW.LOVESAYSITALL.BLOGSPOT.COM

REGARDS,
EYRA RIZAL =)